Is jouw webshop klaar voor de toekomst? Denk je dat je nog tijdens dit jaar je omzet een flink stuk kan verhogen? Voor deze zaken is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends in webshop marketing. Het marketing landschap verandert continu, en wat kan jouw webshop doen om daarop in te spelen? Als eerste wordt het nieuwe voice search aangekaart, daarna gaan we het over mobiel hebben en als laatste customer loyalty. Ben jij er klaar voor?

Voice search

Op 26 juli werd Google Assistant in het Nederlands gelanceerd. Hij staat alleen nog niet bij iedereen op de telefoon, omdat het even duurt voordat hij overal uitgerold wordt op de telefoons zelf. Toch is het belangrijk om je erop te gaan richten met je webshop marketing. Neem voor jouw webshop ook landingspagina’s die specifiek aan voice search zijn gericht. Dat zijn meestal dus hele zinnen, omdat mensen met voice search meer echt praten tegen een apparaat in plaats van alleen losse termen invullen. Met de juiste webshop marketing bouw je voice search pagina’s op die conversiegericht zijn maar ook sommigen die functioneren als kennisbank.

Mobiele webshop marketing

De verhouding mobiel-desktop is veel schever dan je zou denken. Een goede webshop marketing strategie richt zich eigenlijk op mobiel. Tegenwoordig koopt een steeds groter deel van de mensen via mobiel, zo’n 45%, en voice search gaat die verhouding alleen maar schever trekken. Het scheelt natuurlijk wel per soort winkel en soort product, maar het belang van mobiel kan alsnog niet genoeg benadrukt worden. Goede webshop marketing zorgt dat de site heel vriendelijk is om te gebruiken op mobiel, met duidelijke knoppen.

Niet alleen op zoekmachine richten met webshop marketing

Een groot deel van je webshop marketing zal nog steeds gericht zijn op SEO. Het is nou eenmaal belangrijk om bovenaan die zoekmachine te komen en te blijven, zodat je door nieuwe mensen gevonden worden. Maar wist je dat direct verkeer ook steeds belangrijker wordt? Dat zijn dus de terugkerende klanten. Als zij een goede ervaring hebben gehad met je webshop, zullen ze blijven terugkomen. Customer loyalty is tegenwoordig van essentieel belang om je omzet te verhogen. Hebben mensen geen goede ervaring gehad? Dan schrijven ze gelijk een negatieve review, funest voor je webshop en je webshop marketing. Zorg dus dat mensen een sublieme ervaring hebben op je site, van binnenkomst tot na de aankoop. Dan zullen ze blijven terugkomen door je site direct in hun adresbalk te zetten.